W stolicy Estonii od jesieni 2024 roku przestały jeździć trolejbusy. Powodem takiej decyzji miało być zużycie pojazdów i sieci trakcyjnej, a także liczne prace budowlane, które utrudniały kursowanie trolejbusów. Jest jednak szansa na powrót tego środka transportu, bo miasto właśnie wskazało dostawcę nowych pojazdów.
Ostatnie trolejbusy jeździły po Tallinnie do końca października 2024 roku. Wycofano je, gdyż jak tłumaczył operator, Tallinna Linnatransport (TLT), wiele z pojazdów osiągnęło już okres żywotności określony przez producentów. Zapowiadano, że po kilku latach ten środek transportu powróci wraz z dostawą nowych trolejbusów. Natomiast
stare pojazdy z lat 2002-2004 i 2007-2010 sprzedano do stolicy Mołdawii.
Do tej pory trwał przetarg na zakup 40 nowych trolejbusów bateryjnych, co spowoduje całkowitą wymianę floty trolejbusowej. Zasięg pojazdów określono do 25 km. Taki dystans miał pozwolić, aby w razie potrzeby pokonać centrum miasta bez zasilania z sieci trakcyjnej. Doposażenie pojazdów w baterie ma pozwolić na rezygnację z „najbardziej kosztownych elementów infrastruktury” w centrum (w tym skrzyżowań sieci).
Składanie ofert trwało do końca października, teraz poznaliśmy zwycięzcę przetargu. Czterdzieści trolejbusów do Tallinna dostarczy Škoda. Całkowity koszt kontraktu to nieco ponad 30 milionów euro. W ramach przetargu zakupione zostaną dwadzieścia dwa pojazdy 18-metrowe modelu 33Tr i osiemnaście 12-metrowych modelu 32Tr. Zawarto także możliwość rozszerzenia zamówienia o 30 dodatkowych trolejbusów.
– Musimy zmienić sposób, w jaki poruszamy się na co dzień i korzystać z bardziej ekonomicznych niż dotychczas sposobów poruszania się. W rozwijającym się mieście potrzebne są alternatywy dla samochodów, ponieważ każde dodatkowe auto na naszych ulicach pogarsza standard życia, powodując zatory komunikacyjne, hałas, kurz i zanieczyszczenie powietrza. Oczywiście, żeby tę zmianę wprowadzić, musimy rozwijać szybki i wygodny transport publiczny. Pozyskanie nowych trolejbusów wpisuje się w szerszą wizję priorytetowego rozwoju transportu publicznego, na realizację którego w nadchodzących latach przewidujemy ponad 100 mln euro. Trolejbusy mają bardzo duży potencjał, aby w przyszłości rozszerzyć swój zasięg na inne części miasta. Oprócz tych pojazdów pozyskujemy także nowe autobusy na biogaz, a do 2029 roku wybudujemy dwie nowe linie tramwajowe – przekazał Jevgeni Ossinovski, burmistrz Tallinna.
Zastępca burmistrza, Kristjan Järvan zauważył, że kiedy zawieszono obsługę trolejbusów w dotychczasowej formie, było wielu sceptyków, którzy myśleli, że ta forma transportu nigdy nie wróci do Tallinna. – Możemy teraz potwierdzić, że trolejbusy powrócą, i to w wielkim stylu. Oprócz zupełnie nowego taboru, modernizacji ulegnie także cała infrastruktura trolejbusowa. Tallinna Linnatransport rozpocznie wkrótce przygotowania do ustalenia harmonogramu dostaw. W Tallinnie rozpoczęły się już prace rozbiórkowe istniejącej infrastruktury sieci trolejbusowej, niektóre obszary są przygotowywane do przejścia na system bez przewodów, w innych modernizowana jest istniejąca sieć. To ważny krok, dzięki któremu sieć transportu publicznego w Tallinie stanie się znacznie bardziej elastyczna i wydajna – podkreślił Järvan.
Oczekuje się, że pierwsze nowe trolejbusy pojawią się w Tallinnie w pierwszej połowie 2026 roku. Trolejbusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w Wi-Fi.